Antingone 2

Hejhej allihopa!De senaste 2 veckorna har jag jobbat med något som min skolla kallar J-term! Där alla elever blir placerade i en show som man jobbar med i 2 veckor. Viket var otroligt kul! Slippa skolan i två veckora för att bara dansa och spela teater klagar jag inte på.
 
Jag var med i en show som heter Antigone. Den handlar om en tjej vars bror kungen har gett årder att ligga och ruttna för att han var en förädare. Och Antigone kommer göra vad som helst för att begrava honom. Men lagen lyder attt vem som helst som begraver honom ska avrättas. 
 
Meningen men pjäsen är att visa hur starkt människors moral är och vad människor kan göra för vad de tror på. Att människor kan ha sådant starkt moral att de är villiga att dör för det. Våran ressigör berättade en historia om en by i Indien:
 Det var en militär bas i närheten av byn så byn ledde av en våldtäckts epedemi. Så mammorna till döttrarna som antingen hade blivit våldtagna eller var potensiella offer för våltäkt gick helt nacka till gallret utanför militärbasen med skyltar där det stod "Våldta oss, inte våra döttrar"
 
Jag älskar den här pjäsen så otroligt mycket. Den är politisk, moralisk, tragisk, vacker och estetisk. Vår ressigör är lika starkt femenistisk som mig och det var underbart att jobba med henne. Jag avskyr att jag kan säga det här för det borde inte vara någonting unikt. Men jag älskar hennes val att välja att ha både kungen och drottningen som kvinnor. När jag sa det till henne svarade hon "jag valde bara de personer som var bäst för rollen. Det spelade ingen roll vilket kön de hade"
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0